Техника подходяща за сватбена фотография
Ако сте попаднали на тази статия, вероятно имате обособено мнение по всички въпроси свързани с технологията на сватбената фотография. Tърсите ли съвет за избора на обектив тяло и т.н.т., тук няма да намерите отговор. И не мисля че от разговорите от рода на „този обектив срещу онзи обектив“, има особенна полза. На всички ни е ясно, че няма как да бъде произвадено тяло, фотоапарат, който де е еднакво удобено и да отговаря на изискванията на всеки сватбен фотограф. Същото се отнася и за обективите, осветлението и така нататък.
Все пак има изисквания за техника подходяща за сватбена фотография, които няма как да пренебрегнем. Не става въпрос и за предпочитание към определен производител и още по-малко към определен вид техника – примерно зумове срещу твърди обективи или светкавици срещу постоянно осветление. Става въпрос за четирите най-важни неща. Надежност, капацитет, удобство и възможности.
Надежност
Може би най-важното определение, за техника подходяща за сватбена фотография.
Първия урок който научава, по трудния начин, всеки нов сватбен фотограф е, че няма втори дубъл. И ако може да има много гледни точки по отношение на техническото и естетическото изпълнение на даден кадър, то ако този кадър въобще го няма… Представете си че, трябва да предадете 500 или 800 или колкото и да са кадри от една сватба и там няма нито един кадър от първия сватбен танц на младата двойка.
За щастие почти всички фотоапарати произведени в последните десетина години са надеждни. Има фирми които са от деситилетия на пазара на фотографска теника и са пословични със издържливоста на продуктите си. И Вие със сигурност се досещате за някои от тях. Техниката подходяща за сватбена фотография трябва да работи безотказно при всички метеорологични и климатични условия. Да е прахо и влагозащитена и да понася подобаващо и не чак толкова нежно отношение.
Два слота за карти-памет. Непременно
Безспорно най-важния елемент от надежноста на техника подходяща за сватбена фотография са двата слота за карти. Факт е че дори и нови, произведени от реномирани производители карти-памет се повреждат. Това се случва обикновенно при включването на фотоапарата или при поставянето на картата-памет в картриидъра /четеца/.
Копията или репликите, по известни по нашите географски ширини като „ментета“ стават все по трудно различими от оригиналите и това важи в голяма степен за картите-памет. И докато изпращането директно в „облак“ на всеки кадър в RAW формат в реално време, все още е далечна перспектива, ще трябва да разчитаме единствено на втория слот за бекъп.
Капацитет
Капацитет на батерията
Едно от безспорните предимства на DSLR-ите пред огледалните им събратя е живота на батерията. Възможо е разбира се да си напълните джобовете с батерии. Или раницата. Но не е много удобно. Пък и трябва да внимавате къде слагате пълните и къде са празните и всички да са заредени от предишната вечер. И да не забравите зарядното. И да сте на място където има контакт. И да следите колко живот им остава, за да ги сменяте навреме и да не изтървете някой важен момент. Ако сте от фотографите които снимат с две и повече тела и обичат да правят много кадри, а това са по-голямата част, нещата лесно могат да излязат от контрол. Досещате се че говоря от опит, нали?
Обем на картите памет
Всеки фотограф може да пресметне необходимия му обем на паметите в зависимост от файловия обем на всеки кадър и броя на кадри, които обикновенно прави за една сватба. Въпроса тук е много карти-памет с по-малък обем или големи карти които да побират всичко.
Предимството на големия брой и съответно с по-малък обем карти-памет е почти нулевата вероятност да се повредят едновременно две карти-памет, примерно. Така дори е да се повреди една карта, ще имаме снимките от останалите. Това е добър вариант за фотографите, които не се притесняват да използват тела с един слот за карта-памет.
Големите карти-памет не се налага да се сменят и така вероятноста да се загубят е по-малка. И това е по-добрия вариант за фотографите които използват тела с два слота за карта-памет. Друг аргумент за използването на големи карти е, че честата смяна и по-точно момента на инициализирането или на изваждането на пълната карта-памет, е момента в който най-често се повреждат.
Удобство
Заснемането на сватбено тържество често е с продължителност над 10 часа. Понякога времето за почивка, е само пътуването от едно масто до друго. Налага се извода че техниката трябва да е лека и уобна за носене. Безогледалните камери са по-леки и малко по-малки по размер от огледалните им събратя. За съжаление не така стои въпроса с обективите. 70-200 F2.8 фулфрейм обектив за безогледална камера е точно толкова голям колкото и подобен обектив за огледална камера.
Именно малката разлика в обема и тежеста е причината все още малко сватбени фотографи да мигрират от огледални към безогледални камери. Често класическите DLSR-и имат и по удобен захват, както и множество „бързи“ бутони. Трябва да отбележим, че и по новите модели на безогледалните камери вече не отстъпват в това отношение. При постоянно променящи се условия на заснемане, да имаш всички основни функции на една ръка разстояние е важно за всеки сватбен фотограф.
Възможности
Обективи
Няма спор – обектива е по-важната част от комбото тяло-обектив. Обективите в голяма степен определят визията и техничeските качества на всеки кадър. Добрият сватбен фотограф първо купува нужния му обектив и след това тяло което е подходящо за него. И непременно без преходници и конвертори. Всяко допълнително звено усложнява системата и е предпоставка за дефекти.
Автофокусните системи са много важни, особенно в репортажната част от сватбената фотография. Хубаво е, освен да автофокуса да роботи добре в дадено комбо, тяло – обектив, да има възможност и за калибриране на самия авофокус. Особенно за тези фотографи които обичат бокето. Ръчнофокусните обективи са почти изцяло изключени, независимо от оптическите им качества. Във времена където всичко трябва да е бързо, лесно и безгрешно, просто е невъзможно да се впишат.
Кадри в секунда
Широко използван похват от голяма част от фотографите е снимането на бърза поредица от кадри. Има и изключения, разбира се, но поствянето на брачните халки, първата целувка, щампанското, няма как да минат, без използването на този похват. Безпорно, тук предимството е на камерите с по малки сензори, заради по леката механика или на безогледалните камери, които общо взето по-добре работят с „електронен затвор„. „Електронен затвор“ е функция на камерата чрез която информацията от сензора се чете на един вид „на редове“ и не е необходим използването на механичния затвор за пропускането и спирането на светлината.
Предимствата на електронния затвор са бързината и безшумноста. Недостатъците са артефактите върху снимките които се получават при изкуствено осветление, заради това че информацията от всеки ред не е от един и същ отрязък от времето. Механичните затвоти нямат този недостатък, но са шумни, което може да е проблем при ритуалите където няма озвучителна система. Някой фотоапарати имат и възможност да снимат с комбинация от двата вида затвор, но ако се задълбочим в темата, рискуваме тази статия да стане бекрайна.
Допълнително осветление
Само допреди десетина – дванайсет години беше немислимо да се снима в църква без светкавица. Съвременните фотоапарати особенно тези с пълноформатни сензори в голяма степен премахнаха тази необходимост. Все пак допълнително осветление се използва, особенно при фотосесията, повече заради художествените възможности, които предоставя.
И тук е хубаво да сведем всичко до възможно най-малък и надежден брой елементи. Еднакви синхронизатори на всички тела. Свткавици и синхронизатори, а защо не и свтлинните модификатори от един бранд. TTL функционалноста на допълнителното осветление е необходимост за повечето сватбените фотографи, макар че има и такива които се чувстват по-добре с ръчни настройки.
Сватбената фотография включва елементи на репортажната и художествената фотография. Няма да сбъркаме ако кажем и от спортната и още от … и техниката също.