Обективите

Обективите.

Първото и най-важно нещо във фотографията и видеозаснемането са обективите. Добре де, второто, ако първо е светлината, или третото, ако първото е светлината а второто е обекта. При всички случаи, са по-важни от тялото, или същинския фотоапарат. Често са и доста по-скъпи от него. Ако прочетете това до края, обещавам да има много малко термини и никакви формули. И ще придобиете представа защо вашия фотограф мъкне такава голяма и тежка чанта /чанти, раници…/ и защо толкова им трепери.

Най важната характеристика на обективите е фокусното разстояние.

Обозначено е с милиметри /focal distance – фокусно разстояние/. Тоест ако видите някъде на обективите напис 50мм вероятноста да с 50мм фокусно разстояние е доста голяма. Казвам това на за да блесна с остроумието си а защото фокусното разстояние е приблизително и е невъзможно да се измери с точност. Както повечето неща във Фотографията впрочем.

Колкото фокусното разстояние е по-малко толкова обектива “вижда” по-широко и обратно – колкото фокусно разстояние е по-голямо “вижда” по надалече, но много по-малка част от снимания обект. Широкоъгълните обективи са подходящи за пейзажи, големи групи от хора, както и за по-близки снимки, където трябва да се придаде малко действие. Нормалните обективи, или тези с фокусна дължина около 50 мм. са подходящи за снимки в цял ръст, малки групи от хора, улична фотография, репортаж. Дългофокусните освен за портретна фотография са подходящи и за спорт, снимане на дивата природа. Разбира се тук изчключенията са правило. Всеки фотограф използва фокусните дължини по различен начин.

И друга не по-малко важна характеристика на фокусното разстояние е изкривяването.

Обективите, който се определят като широкоъгълни или “широките”  имат тенденция да изкривяват образа като средата на кадъра изглежда по изпъкнал. Дългофокусните или “дългите” пък го правят да изглежда вдлъбнат. Има и едни “нормални” чието фокусно разстояние е между дългите и късите обективи, които почти не “кривят”. И ето тук е една от разликата между момчетата и мъжете или момичетата и жените или още по-добре между големите и малките. Момчетата композират кадъра, фокусират и снимат, а мъжете освен това използват и изкривяванията за да подсилят въздействието на кадъра.

обективите

Пример.

Снимате портрет. В кадъра влиза само главата на модела. По някаква своя причина, която и на себе си не можа да обясните, искате да направите носа на модела да изглежда по-голям. Речено – сторено. Използвате много широк обектив и снимате много от близо така че въпросния нос да е в центъра на кадъра където изкривяването е най-голямо. И готово. Разглеждате снимката и се питате защо не сложих окото в центъра на кадъра а през това време модела иска да види снимката…

Казвате че Ви се налага да смените обектива и избирате оня дългия обектив дето криви като “възглавничка”. Отивате доста по-назад за да може модела да е кадриран по същия начин /само главата/ и поставяте окото в този край на кадъра където е острия край на “възглавничката” а носа в центъра на кадъра, където вдлъбването е най-голямо. И готово. Окото е една идея по голямо и леко издължено а нослето е същата идея по-малко…Показвате кадъра на модела и внимавате да не види предишния. Изклежда лесно. И щеше да е така ако не трябваше да прибавите още няколко неща към уравнението. Бленда, скорост, баланс на бялото, чуствителност на сензора/ISO/, цветопредаване на обектива, острота на същия…а и светлината – дирекната, отразената, допълнителната.

обективите

Малко повече за обективите които са със фиксирано фокусно разстояние или за твърдите /prime/ обективи.

Те обикновенно са по-леки и малки по размери, пропускат повече светлина, с по-проста и надеждна механика и с по-добър микроконтраст и цветопредаване от техните по-големи събратя зумовете /zoom lenses/. Но с тях трябва да “зумваш” като се придвижваш напрад назад, а често няма накъде.

“Зумовете”

от друга страна освен по лесното композиране на кадъра предлагат и различни изкривявания за различните си фокусни дължини което може да се използва като артистичен ефект. Но пък са по-тъмни ,по-големи ,по-тежки, по-скъпи. Ама пък правят по-голямо впечатление. От друга страна вместо един зум може да побереш три твърди обектива в чантата. Помните ли чантите от началото?

Количеството светлина която могат да пропуснат или “свтлосилата” е другата важна характеристика на обективите.

Тя зависи от доста наща но основното е оптичната схема и най-вече размера. Ето къде размера /и цената/ имат значение. Колкото повече светлина може да пропусне обектива толкова повече ще може да се намали чуствителноста на сензора и от там да се намали шума и да се увеличи скороста на затвора и…въобще кадъра да стане много по добре технически но, повече светлина означава и това че по-малка част от обекта ще бъде на фокус. Но /пак но …ама няма как/ това че само част от обекта ще е на фокус може да се използва като ефект.

Пример

Снимате портрет. В кадъра влиза само главата на модела. По някаква своя причина искате фона да изчезне, да се “размаже” като дебел котарак на слънце и въобще от всички дървета наоколо да се превърнат във красив зелено-син-бял фон. Речено сторено. Снимате на  f1.4 – възможно най отворената бленда за обектива който използвате. Кадъра е перфектен. Фокус, композиция, експозиция, всичко шест и показвате с едвам прикрито задоволство “перфектния” кадър на модела – близкото око е перфектно фокусирано, лицето е обляно в мека свтлина а дърветата наоколо са изчезнали. След секунди по реакцията на модела разбирате че нещо не е наред…Тя Ви пита:

 -Това ли ми е прическата ,затова ли висях 4 часа в салона!

Не Ви остава нищо друго да измрънкате нещо са скороста или стабилизацията или флуктуацията, какъвто термин там се сетите и да повторите кадъра с по свита бленда  f4.0 примерно…

Всеки обектив има в конструкцията си нещо като ирис. Наколко пластинки оформени като диафрагма, която може да се “свива” и по този начин да намали количеството светлина. Така, когато диафрагмата се свие, обектива “вижда по-ясно” или повече неща от кадъра са на фокус. Все едно си присвива окото. Количеството светлина което може да пропусне обектива се измарва в еф-стопове /f-stop –  f1.8 за твърдите f3.5-5.6 за зумовете например/ и за да стане всичко още по-сложно колкото по малка е стойноста на еф-стопа толкова по-голямо е количеството светлина.

Обективите имат още много характеристики

Със или без автофокус /да все още се произвеждат обективи и то с изключителни оптични характеристики който са без автофокус/. Имат ли вграден автофокусен мотор и дали мотора е безшумен. Оптична стабилизация /механично електронна система която няма нищо общо със софтуерната стабилизация/. Нивото на защита от прах и влага. Различни покрития на лещите и тяхната светопропускливост…

Помните ли чантите от началото?

Сватбената фотография е основна тема на блога ни

Затова малко специално внимание на фокусните дължини използвани от сватбените фотографи. Тези които харесват твърдите обективи, или тези с фиксирано фокусно разстояние, използват комбинация от два обектива почти през цялото време. Най-често това са 35мм. в комбинация със 85мм. и по-рядко 24/28мм. в комбинация със 50/58мм. Нерядко тези два обектива са придружени и с някой макро-обектив, за снимане на детайли и портрети. По-компактните размери и по-добрите оптични характеристики като че ли, ги правят естествен избор.

Тези сватбени фотографи, които препочитат зумовете или тези обективи с променливо фокусно разстояние, са на друго мнение обаче. Предпочитат да им по тежко, да похарчат повече пари, но да имат повече фокусни дължини в арсенала си. Да не забравяме и стабилизацията, която повечето модерни зумове имат и която се среща много рядко при твърдите обективи. Тази стабилизация прави възможно снимането на по-ниски скорости и съответно по добри снимки при по тъмни ситуации, който са често срещани при сватбената фотография – църкви, ресторанти и пр. 24-70мм. в комбинация със 70-200мм. е безспорния лидер и има защо.

Все повече стават сватбените фотографи, който не са толкова религиозни и използват комбинации от двата вида обективи често много различни от канона 24-70/70-200 или 35-85. Канон не като марка фотоапарати а като каноничен или наложен като правило 🙂 Аз самата съм от третия тип и съм на мнение че нетрадиционния избор на обективи определено помага да се различиш от тълпата.

сватбен фотограф

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *